De eerste ronde van de NDSM Wind campagne, hoe zat dat eigenlijk in elkaar?
Afgelopen jaar kon je windcertificaten kopen bij NDSM Energie om zo bij te dragen aan de bouw van het windpark! Hoe zat deze campagne in elkaar?
Amsterdam wekt minder stroom op dan het verbruikt. Best gek, als je je bedenkt dat onze hoofdstad verantwoordelijk is voor de helft van het stroomgebruik uit de hele provincie Noord-Holland. Eén ding is zeker: het roer moet om. Met wind! Als het aan de gemeente ligt, staan er voor 2030 ongeveer 17 extra windmolens in de stad. Daarvan willen wij er drie in Amsterdam-Noord bouwen. Dit zorgt voor betaalbare lokale energie en minder afhankelijkheid van grote energiebedrijven.
NDSM Energie bestaat uit een groep ondernemers uit Amsterdam die het logisch vindt dat de stad zelf óók een bijdrage levert aan de strijd tegen klimaatverandering. Samen met drie andere coöperaties die door burgers zijn gestart (Zuiderlicht, De Windvogel, Amsterdam Energie) bouwen we een windpark. Een 100% lokaal, coöperatief en, eerlijk is eerlijk, spannend project. Het geld dat je investeert wordt gebruikt als lening (met 6% rente), en daar hangen nou eenmaal risico's aan vast. Maar als de drie geplande windmolens eenmaal zijn gebouwd, leveren ze 25 jaar stroom aan wel 20.000 huishoudens! En zeg nou zelf, stroom afnemen van je eigen windpark... klinkt best goed, toch? Overigens gaan de inkomsten van het windpark weer geïnvesteerd worden in duurzame projecten, 25 jaar lang.
Wij willen dat het Amsterdamse windpark in handen is van Amsterdammers en Amsterdamse bedrijven. Omdat we niet met grote investeerders of energiebedrijven werken, zullen we het ontwikkelkapitaal zelf moeten ophalen. Wanneer je een certificaat koopt, leen je geld aan de coöperatie. Als onze missie slaagt, krijg je dit geld terug, mét rente. En daar gaan we natuurlijk wel vanuit.
In het derde kwartaal van 2023 ging onze Wind Campagne van start. Het doel was om 93.500 euro op te halen, en dat is gelukt! In totaal hebben 25 bedrijven 34 certificaten gekocht. Een windcertificaat kon je al kopen vanaf €2.750 – dat is eigenlijk gewoon heel erg goed zakendoen. Je laat zien dat je begaan bent met de stad waarin je werkt, en je zendt een heldere boodschap uit naar je medewerkers en andere bedrijven: een bedrijf runnen en werken aan een groenere toekomst gaan prima samen. Daarnaast vormen we samen een alsmaar groeiend netwerk van groene pioniers in de regio. Ieder bedrijf kon 1-4 windcertificaten kopen, door zo veel mogelijk bedrijven de kans te geven om mee te doen, wordt het windpark van iedereen.
Het geïnvesteerde geld gaat rechtstreeks naar de ontwikkeling van een windpark, via een lening. Als het project slaagt, krijgen alle leningverstrekkers het geld terug, met 6% rente. Hoe eerder je investeert, hoe hoger het rendement. Maar het is natuurlijk ook riskanter. Na deze eerste ronde volgen waarschijnlijk nog twee rondes. NDSM Energie wil in de ontwikkelingsfase in totaal ongeveer 700.000 euro ophalen. Zodra de bouw zeker is, halen we nog eens 2,5 miljoen euro op. In totaal kost de ontwikkeling en bouw van de molens tussen de 26 en 28 miljoen euro. Maar als het eenmaal voltooid is, heb je ook wat!
Zodra de molens kunnen gaan draaien, worden alle leningen terugbetaald. Daarnaast is iedere certificaathouder ook automatisch lid van NDSM Energie, hiermee ontvang je regelmatig de nieuwsbrief en wordt je uitgenodigd voor de tweejaarlijkse algemene ledenvergadering en andere speciale bijeenkomsten. Als lid heb je tijdens de ALV stemrecht voor de voorgestelde maatregelen. Wanneer het windpark op volle toeren draait, genereren we jaarlijks inkomsten die kunnen worden geïnvesteerd in nieuwe duurzame projecten. NDSM Energie bepaalt jaarlijks de exacte bestemming van deze inkomsten. Dankzij het certificaat heb je een belangrijke stem in deze beslissingen! Samen met de andere leden bepaal je wat het beste is voor het project. Onze prioriteit is het starten en stimuleren van duurzame projecten, zowel die van onszelf als die van anderen. Je kunt er zeker van zijn dat elke euro die we uitgeven bijdraagt aan die missie.
Welke bedrijven hebben er allemaal meegedaan en waarom? Hier een klein kijkje in de keuken:
NEWNRG: "Ik doe mee aan wind in Amsterdam omdat elke draai van een windmolen hoop geeft."
Scatoes: "Met het lokaal opwekken van schone energie verminderen we onze ecologische voetafdruk, wordt maatschappelijk bewustzijn vergroot en wordt duurzame vooruitgang versterkt."
Maandag®: "We steunen graag dit initiatief voor lokale duurzame energie opwek."
Fiction Factory: "'Van de wind kun je niet leven' zeiden ze vroeger. Dat is nu wel anders: windenergie is noodzaak, zowel op het land als in de zee, zonder wind geen leven! Fiction Factory maakt en bouwt met wind- en zonne-energie."
Elemental: "Wij sluiten ons aan bij een groeiende groep ondernemingen die iets voor de stad en haar inwoners wil betekenen. Duurzame energie is de komende tientallen jaren hard nodig. Daarom investeren wij in nieuwe windmolens."
Winclove: "We geloven dat ondernemerschap beschouwd kan worden als een duurzame vorm van activisme en dat de noodzakelijke energietransitie meer betrokkenheid en bijdrage verdient vanuit het bedrijfsleven."
Wikkelhouse: "We hebben de ambitie om zo duurzaam mogelijk te ondernemen en ontwikkelen ons momenteel sterk in duurzame en circulaire projecten. Daar hoort een project als dit ook bij."
Regionaal Energieloket: "Wij adviseren dagelijks mensen over energiebesparende maatregelen en duurzame opwek. Daarom steunen wij duurzame energie in onze eigen achtertuin!"
Qua: "Groene stroom voor een grijze boot."
Triple Solar: "Onze missie is om producten en diensten te ontwikkelen en produceren die woningen volledig vrij maken van gas als verwarmingsbron. Voor een 100% duurzame productie is naast onze eigen zonnepanelen, ook windenergie van cruciaal belang. Investeren in groene energiebronnen is voor ons een must!"
Vandejong: "Werk aan de wereld, staat op ons raam. Daarom nemen we samen met ondernemers verantwoordelijkheid om met elkaar windenergie op te wekken."
Komend jaar wordt de campagne vervolgd met hetzelfde motto: 'Opgewekt aan het IJ'!