Zie ook http://ndsmenergie.nl/windmolens-op-ndsm-werf/

27 oktober 2017

Persbericht – Amsterdam

Vergunning verleend voor windmolens op NDSM-Werf

NDSM Energie, de Amsterdamse bedrijvencoöperatie die streeft naar lokaal opgewekte energie aan het IJ, heeft een vergunning gekregen voor het plaatsen van vier windmolens op de NDSM-Werf. Eerder dit jaar weigerde de Provincie Noord-Holland nog de vergunningsaanvragen voor 23 windmolens in de Amsterdamse haven, onder andere op de NDSM-Werf.

NDSM Energie is in 2013 opgericht met als doel de NDSM-Werf en omliggende woonwijken in Amsterdam-Noord te verduurzamen en van het gebied een proeftuin voor innovatieve duurzame energietoepassingen te maken. Lokale opwek en verbruik van energie uit hernieuwbare bronnen spelen bij dit streven een cruciale rol. In het bijzonder windenergie aangezien dit de meest efficiënte manier is om op grote schaal duurzame energie op te wekken.

Keijen van Eijk, projectmanager NDSM Energie: “Het realiseren van een eigen windpark is voor ons vanaf het begin al prioriteit, zodat we ondernemers en bewoners van Amsterdam van duurzame, lokaal opgewekte energie kunnen voorzien. Het had wat voeten in de aarde, maar we zijn erg trots dat het nu toch werkelijkheid wordt.” Op de NDSM-werf (van het Johan van Hasseltkanaal tot aan de ring A10 aan het IJ) wordt per jaar 26 miljoen kiloWattuur aan stroom verbruikt. Dit wordt verbruikt door ongeveer 400 bedrijven, van groot tot klein. Een gemiddelde ondernemer verbruikt ongeveer 65.000 kWh per jaar. Dat staat ongeveer gelijk aan 20 huishoudens.

Door de ontwikkeling van een windpark en de uitrol van zonne-energie aan de Noordelijke IJ-oever kunnen de bedrijven en bewoners van de NDSM-werf straks zelf op coöperatieve wijze de energie opwekken die ze verbruiken. NDSM Energie is dit jaar al gestart met de levering van windstroom aan Amsterdamse bedrijven samen met partner Eneco. Vanaf volgend jaar kunnen ook consumenten overstappen op NDSM Energie.

Keijen van Eijk: “Het is daarnaast ons doel om zoveel mogelijk Amsterdamse burgers en bedrijven op een positieve manier te inspireren en te interesseren om op duurzame wijze energie op te wekken en te gebruiken, vandaar ook ons motto ‘Opgewekt aan het IJ’. Met dit iconische project op de Noordelijke IJ-oever zetten we een nieuwe stap in het versnellen van de lokale energietransitie.”

De laatste voorbereidingen worden momenteel getroffen zodat de molens zo snel mogelijk geplaatst kunnen worden. Door samenwerking met energiebedrijf Eneco, netbeheerder Alliander en een aantal leden van NDSM Energie ligt er een goede basis voor een snelle realisatie van de plannen.

Contact informatie

NDSM Energie

Keijen van Eijk, manager projectbureau

keijen@ndsmenergie.nl

Over NDSM Energie

NDSM Energie is in 2013 opgericht als coöperatieve vereniging van ruim 60 bedrijven op en rond de NDSM-werf met als belangrijkste doelstelling om dit bedrijventerrein in Amsterdam Noord te verduurzamen. Leden van de coöperatie zijn grote bedrijven als HEMA, FEBO, BAM, Damen Shiprepair, Red Bull en Viacom, maar ook horeca als Pllek, Noorderlicht, Botel en Hilton Double Tree Hotel, reclamebureaus, festivals en zelfstandige kunstenaars.

De coöperatie is bedoeld om de krachten te bundelen bij het realiseren van onze gedeelde duurzame ambitie en om waarde te creëren door initiatieven te ontplooien op het gebied van duurzame energieopwekking, levering en verbruik. Zij heeft het doel om samen met haar leden de werf energieneutraal te maken voor 2030. Tevens wil de coöperatie een zo breed mogelijk draagvlak realiseren rondom deze ambitie, en zo veel mogelijk mensen interesseren voor het op duurzame wijze opwekken en gebruiken van energie.

Door te pionieren en te innoveren wil NDSM Energie van de NDSM werf het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland maken. De insteek is het creëren van een nieuw lokaal “eco-systeem” van duurzame energieopwekking, levering en verbruik te ontwikkelen, die te gebruiken is als schaalbare blauwdruk voor andere bedrijventerreinen en gemeenschappen. Op deze manier wordt voorgesorteerd op een verduurzamingsslag in ondernemend Nederland.

Naast wind- en zonne-energie is de coöperatie actief op het gebied van gedeelde elektrische mobiliteit, het ontwikkelen van een kleinschalige circulaire economie rondom organisch bedrijfsafval. NDSM Energie is bovendien dit jaar gestart met de levering van Hollandse Wind aan zakelijke afnemers samen met haar partner Eneco.

Meer informatie: Keijen van Eijk, Manager Projectbureau NDSM Energie, keijen@ndsmenergie.nl, 06-42166658, www.ndsmenergie.nl